Auto tuning - 2014 Moerbeke Bremkermis
    1 / 40     11 juli 2014  
 


Tuning is het modificeren van auto's of motorfietsen.

Meestal gaat het er om de voertuigen sportiever en opvallender te maken. Tuning kan zowel in het exterieur als in het interieur plaatsvinden. Een wagen kan licht getuned worden, bijvoorbeeld enkele spoilers of labeltjes en kleuraccenten, of zwaarder, met bijvoorbeeld grote onderdelen van andere wagens. Het stretchen of bepantseren van auto's kan ook als tunen gezien worden maar dit valt eerder weer onder aparte "is het modificeren van auto's of motorfietsen.

Meestal gaat het er om de voertuigen sportiever en opvallender te maken. Tuning kan zowel in het exterieur als in het interieur plaatsvinden. Een wagen kan licht getuned worden, bijvoorbeeld enkele spoilers of labeltjes en kleuraccenten, of zwaarder, met bijvoorbeeld grote onderdelen van andere wagens. Het stretchen of bepantseren van auto's kan ook als tunen gezien worden maar dit valt eerder weer onder aparte "branches".

Tuning is vooral populair onder jongere mensen. Er zijn duizenden bedrijven in de wereld die zich gespecialiseerd hebben in tuning. Deze bedrijven bieden een grote diversiteit aan pakketten, kits of onderdelen. Vooral in Duitsland en Japan is de tuningindustrie groot en divers; hier zijn dan ook veel bekende tuners gevestigd.

Een veelgemaakte fout is dat tuning en styling hetzelfde zouden zijn.
Tuning is het goed afstellen van een apparaat. Hierbij is het doel om het vermogen en de prestaties van een voertuig te verbeteren. Het is eigenlijk de Engelse benaming van het Nederlandse "opvoeren".

Stylen of pimpen richt zich meer op uiterlijk vertoon. Het gaat hierbij niet om een betere prestatie van de auto, maar om het gebruik van bodykits, speciale verf, bestickering en dergelijke. Een voorbeeld hiervan is het cleanen. De auto ziet er anders uit, maar presteert er niet beter door.

De verwarring over deze twee zaken is begrijpelijk, want aanpassingen kunnen zowel tuning als styling inhouden. Een grote spoiler achterop de auto verandert bijvoorbeeld de aerodynamica rond de auto en zorgt voor meer neerwaartse druk aan de achterkant van de auto. Op een zwaar opgevoerd voertuig heeft het nut, omdat dit de extra neerwaartse druk (en dus betere grip) kan gebruiken om sneller bochten te nemen. Als dezelfde spoiler echter op een standaardauto geplaatst wordt, dan zorgt de modificatie voor slechtere prestaties; de Cw-waarde wordt verhoogd en er kan geen voordeel gehaald worden uit de extra neerwaartse druk.

 

        Bron : Wikipedia